3 Childrens Welfare Mission 28/7-1/8 - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van Wilbert/Rachel/David/Silas Koelewijn - WaarBenJij.nu 3 Childrens Welfare Mission 28/7-1/8 - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van Wilbert/Rachel/David/Silas Koelewijn - WaarBenJij.nu

3 Childrens Welfare Mission 28/7-1/8

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Wilbert/Rachel/David/Silas

01 Augustus 2018 | Oeganda, Namugongo

Ongelofelijk dat we morgen al weer weggaan...de tijd is omgevlogen hier in Namugongo (een wijk in Kampala). We horen er helemaal bij en doen met bijna alles mee.
Zondag zijn we hier op het project naar de kerk geweest. We kozen voor de engelse dienst. De tweede was in het Luganda. Een zaal met zoveel kinderen is toch wel anders dan hoe die verdeling normaal altijd is. Er stond een toffe band op het podium. Ook veel hele jonge mensen. De schuiven van de geluidsinstallatie stonden open, helemaal open. Lekker knallen dus voor God. Dat kunnen ze wel hier hoor. Bij bijna elk lied hebben ze een soort dansje en doet iedereen mee. We hebben genoten van de dienst. Pastor Eric die samen met zijn vrouw Maria hier de dagelijkse leiding heeft, ging voor. Mooi duidelijk woord over het Nieuwe Verbond dat met Jezus gekomen is. Wat zijn we bevoorrecht om onder dat betere verbond te leven. Jezus heeft ons vrijgekocht, Halleluja! Met 500 mensen (ik denk wel 400 kinderen) hebben we avondmaal gevierd! Gewoon met een stukje brood en limonade overigens.
's Middags zijn we naar een prachtige Country club gegaan om lekker te zwemmen en te relaxen. Heerlijk met een temperatuur van ongeveer 25 graden. We hebben steeds fantastisch weer. Blauwe lucht èn af en toe een wolk. Een nacht heeft het heel hard geregend. Echt met bakken uit de lucht. Dat maakt dit land zo prachtig groen denk ik.
Gisteren werd ik 's morgens bij het bidden heel sterk bepaald bij de aunties ('moeders') van de cirkels met huisjes waar de kinderen wonen. Elke cirkel heeft zo'n 6 huisjes met slaapkamers met stapelbedden (3 hoog!) voor de kinderen. Die vrouwen zijn zo belangrijk voor de kinderen. Ze zijn een voorbeeld en bieden veiligheid. Ze zijn er voor de kinderen, ook als ze bv ziek zijn of als ze 's nachts niet kunnen slapen. Ik heb teksten ter bemoediging voor ze geschreven op een mooi blad. Ik ben bij ze langsgegaan en heb met bijna alle vrouwen mogen bidden. Ze waren blij en verrast dat ze een tekst mochten kiezen. Deze vrouwen zijn goud voor CWM. Ik voelde me bevoorrecht om hun verhalen te horen en even ons hart te delen.
De lessen van Wilbert gingen elke dag door. Gaaf om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van deze kostbare kinderen. Het onderwijssysteem hier biedt geen extra oefentijd aan voor kinderen die het moeilijk vinden. Leerkrachten geven ook aan dat ze dat lastig vinden maar moeten gewoon door. 36 kinderen in de P3 klas. In P1 zitten zelfs 45 kinderen, sommigen zijn zelfs nog maar 3 jaar. Respect voor wat de leerkrachten bereiken met de kinderen. Er zijn kinderen die binnenkomen met een achterstand van 2 jaar. Gewoon niet naar school geweest omdat het niet kon. Ouders overleden of weg. Familie die het niet redt om voor ze te zorgen en schoolgeld te betalen. Zij zitten nu tussen kleinere kinderen in de klas. Veel van de kinderen hier hebben een sponsor in Nederland. Op veel plekken zie je de roots vanuit Nederland terug. Een aantal werknemers groet ons elke dag met Goedemorgen! Kinderen kennen het liedje Lees je Bijbel bid elke dag. De meeste vrijwilligers komen uit Nederland. De kinderen reageren ook niet meer op het feit dat we Mzungu's (blanken) zijn. Wel voelen ze regelmatig aan mijn huid. De rimpeltjes om mijn handen vinden ze fascinerend.
In de klas heb ik nog een paar leuke crealesjes gedaan. Kinderen en juf werden er blij van. De dingen die ik gedaan heb neemt de juf de volgende keer mee naar andere groepen. Leuk dat ze het wil doorgeven. Ze heeft heel veel interesse in hoe het bij ons gaat. We hebben echt leuke gesprekken gehad.
Na nog 2 rekenspelletjes gedaan te hebben kwam gisteren de leraar van een hogere groep aan mij vragen of ik misschien die spelletjes ook voor zijn groep moeilijker kon maken. Hij wilde het ook wel eens proberen. Echt super dat hij het zelf vroeg. Wij willen niet even komen vertellen hoe het allemaal moet, zeker niet. Aansluiten bij hoe ze werken en dan een volgende stap aanbieden als ze het vragen is precies wat we graag wilden doen/ nalaten hier. Ik dacht dus dat hij om een spel vroeg. Vandaag kreeg ik echter het hele boek van hem om later op de dag een 'presentation' te geven van spellen...Ok hij wilde dus meer! Daar zijn we samen voor gaan zitten en met wat knutselen hebben 6 of 7 spellen bij allerlei onderwerpen gemaakt. Nog best een klus omdat we dus wilden aansluiten bij wat haalbaar is voor hen. Wij zouden er direct een paar coöperatieve werkvormen op los laten met lekker veel zelfstandig werk wat zelfcorrigerend is...maar daar hebben ze hier geen behoefte aan. De leraar was erg enthousiast over de (eenvoudige) spellen. Hij zag het zeker zitten om te gaan gebruiken en om zelf ook te maken.
Vanmiddag hebben Wilbert en ik samen de bibliotheek netjes gemaakt. Heerlijk om alles even lekker te ordenen. De bibliothecaris was er heel blij mee. Wij hopen dat het toch wel een week ofzo netjes blijft. Eyeopener voor de man was dat je ook de boeken zelf of onder zijn toezicht met een paar oudere kinderen terug kan zetten ipv dat de kinderen dat zelf doen. Wie weet gaat het helpen.
Giseravond was ik bij de prayernight van de Primary school. Met 300 kinderen God aanboden met zang, dans en muziek was overweldigend. Wat kunnen ze fantastisch zingen. Voordat ik naar binnen ging kwam er een jongen naar me toe. Hij vroeg of ik met hem mee wilde gaan. Hij regelde een stoel op een goede plek en deed alle dansjes heel goed voor en legde alles uit wat we gingen doen. Ik heb dat als heel erg fijn ervaren. Zo 'n jong ventje die ervoor zorgde dat ik me niet ongemakkelijk hoefde te voelen. Wat een zegen! Ook bij de Bijbelstudie over Wijsheid en respect hebben voor God werd ik uitgenodigd. Toen verschillende vertalingen van de tekst uit de Bijbel voorgelezen werden heb ik hem ook in het nederlands laten horen. Zo grappig was dat.
Onze jongens helpen elke dag bij de kleintjes. Ze weten precies wat ze moeten doen en genieten er van. Het is echt superleuk om hun verhalen steeds te horen. Silas speelt ook regelmatig met een aantal jongens een doppen spel. Heel simpel maar iedereen doet enthousiast mee. Daarnaast wordt er ook nog wel eens gevoetbald.
Zonder goede wifi zijn de avonden heel anders dan thuis. We lezen heel wat boeken en spelen vaak een spel. Mens erger je niet is geweldig!
We zijn allemaal lekker fanatiek dus soms gaan we daardoor wel laat naar bed en hopen we dat de buren het niet erg vinden dat ze ons kunnen horen.
We eten elke dag het heerlijkste fruit wat we bij de talloze ministalletjes langs de weg kopen. Ananas, watermeloen, mango, passiefruit en heerlijke bananen: er is keus genoeg!
Afscheid nemen is nooit leuk als je het naar je zin hebt gehad. We gaan deze kinderen en mooie mensen zeker niet gauw vergeten. Het zal niet makkelijk zijn morgen maar we zien ook uit naar onze laatste week. We hebben nog genoeg plannen!


  • 02 Augustus 2018 - 13:42

    S Hoeve:


  • 03 Augustus 2018 - 05:06

    Jacob:

    Geweldig om te lezen, hoe jullie daar als een vis in het water genieten.
    Benieuwd wat de komende week gaat brengen.
    Zegen en groetjes Jacob

  • 04 Augustus 2018 - 14:56

    Stephan Lamers :

    Tof zoals je alles deelt! Dankjewel en geniet er nog even van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Namugongo

Wilbert/Rachel/David/Silas

Familie Koelewijn op avontuur!

Actief sinds 17 Juli 2018
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 3555

Voorgaande reizen:

17 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

17 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: